Samfunnsansvar og bærekraft
Miljø- og kvalitetspolicy
Vi i Aas-Jakobsen er dedikert til å levere høy kvalitet i vårt arbeid, og til å fremme bærekraftig utvikling.
Dette oppnår vi ved å ha en organisasjon og et kvalitetsstyringssystem som oppfyller kravene i ISO 9001:2015 Ledelsessystemer for kvalitet, ISO 14001:2015 Ledelsessystemer for miljø, samt ved å følge vår bærekraftstrategi.
Vårt kvalitetsstyringssystem skal sikre at vi leverer tjenester og produkter i henhold til oppdragsgivers mål, kravspesifikasjoner og tidsfrister, samt oppfyller samfunnets krav, lover, regelverk og forventninger til kvalitet og miljø. For å oppnå dette skal vi:
- jobbe etter planlagte og styrte prosesser
- aktivt søke ny teknologi for å forbedre våre løsninger
- kontinuerlig styrke medarbeiders faglige dyktighet, engasjement og ansvar gjennom opplæring, erfaringsoverføring, medvirkning, motivasjon og utvikling
- ha kultur, kompetanse og dyktige medarbeidere som våre viktigste fortrinn
- påse at den enkeltes ansvar er klart definert
- sikre at hver medarbeider tar ansvar for kvaliteten på sitt eget arbeid
- kontinuerlig forbedre vårt kvalitetsstyringssystem
Bærekraftig utvikling
Aas-Jakobsen jobber med bærekraftig utvikling i tråd med vår visjon: “Sammen lager vi gode løsninger som gir varige verdier”.
Dette gjør vi ved å ha fokus på kontinuerlig kompetanseheving og være tydelige rådgivere slik at vi sammen med våre oppdragsgivere kan velge bærekraftige løsninger. Vi er bevisst vårt samfunnsansvar med tanke på hvordan våre prosjekter er sentrale for flere av FNs bærekraftsmål, spesielt tilknyttet klimagassutslipp, klimatilpasning, sirkulærøkonomi, miljøødeleggelser og ivaretagelse av lokalsamfunn. I tillegg jobber vi for å minimere miljøbelastningen fra egen virksomhet.
Gjennom vårt samarbeid i Aas-Jakobsen – Vianova nettverket, sikrer vi en helhetlig og tverrfaglig prosjektering der mål, krav og behov ivaretas. Vi synliggjør så tidlig som mulig konsekvensene av prosjekterte løsninger for klima/miljø, økonomi og sosiale forhold. Dette skaper et bedre beslutningsgrunnlag, og bidrar til forståelsen av iboende målkonflikter i prosjekteringen.
Våre handlinger skal ikke kunne kritiseres på etisk grunnlag. Dette dreier seg om omdømme, troverdighet og langsiktighet. Vår kultur og vår integritet skal sikre at vi handler rett ovenfor kunder, oppdragsgivere, samarbeidspartnere, kollegaer, ansatte og samfunnet forøvrig.
Våre bærekraftløfter
Bærekraftløftene viser hva vi ønsker å oppnå i prosjekt og hvordan
- Prosjektere driftssikre løsninger av høy kvalitet, som håndterer effekter av forventede klimaendringer
- Identifisere fremtidige utfordringer som følge av klimaendringer, og dimensjonere prosjektet deretter
- Vurdere restrisiko tilknyttet klimaendringer
- Redusere klimagassutslipp
- Klimagassutslipp skal være en del av beslutningsgrunnlaget fra og med tidligfase
- Utarbeide mål for klimagassreduksjon
- Optimalisere konstruksjoner
- Gå inn i marked for fornybar energi
- Minimere avfall og øke andelen ombruk
- Fremme ombruk av eksisterende infrastruktur og bygningskomponenter
- Optimalisere massebalanse innenfor anleggsområdet
- Prosjektere for ombruk ved fremtidig demontering
- Redusere beslag av urørt natur og påvirkning på naturområder
- Gjennomføre risikovurdering av arealbeslag i tidligfase
- Etablere avbøtende, kompenserende og utbedrende tiltak for viktige naturtyper i detaljplan- og byggeplanfase
- Utforme løsninger som skaper trygge arbeidsforhold på og rundt bygg- og anleggsplassen
- Gjennomføre risikovurdering og inkludere tiltak for å ivareta sikkerhet til tredjepart
- Vurdere at avsatt byggetid ikke medfører fare for sikkerheten i byggefasen
- Identifisere muligheter for å bedre ivareta menneskerettigheter i hele leverandørkjeden i prosjektene hvor vi utarbeider konkurransegrunnlag
- Redusere belastning på nærmiljøet og ivareta fremkommelighet for 3. part
- Utarbeide prognoser for støy og støv, og implementere avbøtende tiltak
- Utarbeide faseplaner for alle trafikantgrupper
- Hensynta friluftsområder og sosiale møteplasser
Likestilling
Aas-Jakobsen har en grunnleggende tro på at likestilling og likeverd er bra for verdiskapningen, at det bidrar til et bedre arbeidsmiljø, og at det er sentralt for å utvikle firmaet i riktig retning.
Lov om likestilling og forbud mot diskriminering (likestillings- og diskrimineringsloven) har som formål å fremme likestilling og sikre like muligheter og rettigheter for alle. Aas-Jakobsen har en kultur og praksis som fremmer likestilling, og regler og rutiner som påser at det ikke forekommer forskjellsbehandling grunnet kjønn eller andre faktorer.
Det er likestilling mellom kjønnene i bedriften. Likestilling mellom kjønn blir ivaretatt gjennom deltakelse i administrative funksjoner og gjennom ansvar og roller i prosjektene. Det er ikke registrert noen tilfeller av diskriminering i selskapet i 2023 eller tidligere.
Les gjerne mer i vedlagte redegjørelse her.
Åpenhetsloven
Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS er omfattet av Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (Åpenhetsloven) etter §3.
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022, og er en norsk lov som har som mål å sikre åpenhet og tilgang til informasjon om menneskerettigheter og arbeidsforhold i leverandørkjeden. Loven skal bidra til Norges arbeid med å imøtekomme og etterleve FNs bærekraftsmål nr. 8 om anstendig arbeid og økonomisk vekst, samt mål nr. 12 om ansvarlig forbruk og produksjon.
Loven pålegger selskaper å kartlegge og vurdere hvordan menneskerettigheter og arbeidsforhold er ivaretatt gjennom hele selskapets verdikjede, såkalte aktsomhetsvurderinger. Virksomhetene må også rapportere på hvilke tiltak som er iverksatt, følge opp og rapportere. Samtidig er selskapene forpliktet til å svare på forespørsler fra allmenheten rundt deres aktsomhetsvurderinger.
Vår redegjørelse for aktsomhetsvurderinger selskapet har gjennomført i 2023 kan leses her.
Henvendelser og spørsmål knyttet til selskapets arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold kan rettes til aapenhetsloven@aaj.no og vil bli besvart senest tre uker etter henvendelsen er mottatt.