[wpseo_breadcrumb]
LNG-terminal i Adriaterhavet
Prosjektering av Adriatic LNG Terminal som er en kombinert havn og lagertank for flytende LNG beliggende i Adriaterhavet rett utenfor Venezia i Italia.
Prosjekteringen av betongkonstruksjonen ble gjennomført i samarbeid mellom Aas-Jakobsen, Sweco Grøner, Multiconsult og Olav Olsen.
LNG-terminalen ble bygget i tørrdokk i Spania og fløtet til Adriaterhavet og installert i 2008. LNG-tankene og topside ble slisket på plass i tørrdokken før fløting. Ved siden av terminalen er det to mindre plattformer «Mooring Dolphins» som holder gasstankerne på plass ved lossing. Disse ble bygget i tørrdokk i Venezia. Terminalen og «Mooring Dolphins» ble senket ned på sjøbunnen og holdes på plass av egenvekt og ballast (Gravity base structures).
Nøkkeltal LNG-terminalen:
BxHxL = 88m x 180m x 47m + ca 2.5 m skjørt
LNG volum: 2 x 125 000 m3
Topside vekt: ca. 16 000t
Vekt ut av dokk: 273 000 tonn
Dypgang ut av dokk ca. 19m Vanndybde: ca. 30m Betongvolum: ca. 90 000m3
Nøkkeltal LNG-terminalen:
BxHxL = 88m x 180m x 47m + ca 2.5 m skjørt
LNG volum: 2 x 125 000 m3
Topside vekt: ca. 16 000t
Vekt ut av dokk: 273 000 tonn
Dypgang ut av dokk ca. 19m Vanndybde: ca. 30m Betongvolum: ca. 90 000m3
Terminalen er uført i betong og LNG-gassen oppbevares ved minus 160 grader Celsius.Den lave lagringstemperaturen sammen med at terminalen er plassert i et jordskjelvsutsatt område ga ekstra utfordringer ved prosjektering av terminalen.
Prosjektet ble vellykket gjennomført med blant annet omfattende bruk av 3D modeller. Både mekanisk utstyr og armering ble modellert for å unngå konflikter under bygging. Kværners gjennomføringsmodell ble benyttet for å sikre riktig framdrift og at alle forutsetninger og avklaringer ble gjort til riktig tidspunkt.
FAKTA
- Prosjektnavn:
Adriatic LNG Terminal (ALT) - Prosjektperiode:
2003-2008 - Byggherre:
Exxon/Mobil - Oppdragsgiver:
Aker Kværner Contracting - Kort oppsummert:
Detaljprosjektering av LNG-terminal i Adriaterhavet. - Omfang/kostnadsramme:
ca 2 mill EUR