Rehabilitering av Sjølyst- og Bygdøylokket

Foto: Aas-Jakobsen / Statens Vegvesen

Rehabilitering av Sjølyst- og Bygdøylokket

Sjølyst- og Bygdøylokket ble rehabilitert som en del av Statens vegvesens prosjekt Tunneloppgradering Oslo. Lokkene ligger på E18, vest for Oslo. Bygdøylokket ble opprinnelig bygget i 1959 og ble utvidet i 2001 med en ekstra bru og rundkjøring over de to bruene.
Sjølystlokket ble bygget i 2003/2004 og er en 167 m lang tunnel av prefabrikkerte betongelementer. Som en del av prosjektet ble det bygget ny kulvert for Hoffselva på tvers av E18 under Sjølystlokket.

Aas-Jakobsen er kontraktspart mot Statens vegvesen og har prosjektledelsen. Aas-Jakobsen har samarbeidet med flere firmaer for å dekke alle fagfelt i tilstandskartlegging, detaljprosjektering og oppfølging: Vianova, Geovita, Electronova, Grindaker, NGI, Brekke og Strand og Safetec.

Hovedarbeidene i prosjektet var:

  • Ny kulvert for Hoffselva.
  • Økt frihøyde under Bygdøylokket ved å grave opp eksisterende vegfylling på trau og legge ny, lavere veg.
  • Betongrehabilitering Bygdøylokket.
  • Skiltarbeider på E18 (Lysaker til Framnes) og Ring 3 (nye miljøfartsgrenseskilt Storo-Sinsen og Løren-Ryen).
  • Rehabilitering av overvannsystem i Sjølystlokket, inkludert system for oppsamling av forurenset vaskevann i ny nedgravd tank utenfor lokket.
  • Nytt teknisk bygg utenfor Sjølystlokket med nye tavler.
  • Ny belysning i begge lokk.
  • Diverse mindre arbeider med rekkverk, kantstein og støtpute.
  • Reasfaltering Sjølystlokket til Bygdøylokket.
  • Utvidelse av bussholdeplass i pårampe for Sjølystlokket.

 

Hoffselva gikk, før prosjektstart, i rør under E18 og ut til Bestumkilen. Dette røret hadde delvis klappet sammen og skapt setninger i vegbanen på E18. Som en midlertidig løsning har det vært lagt inn et nytt, mindre rør inne i eksisterende rør, men kapasiteten for flom i Hoffselva ble da altfor dårlig. I prosjektet ble derfor eksisterende rør gravd opp og erstattet med ny, større, prefabrikkert betongkulvert med kapasitet for 200-årsflom. Arbeidet ble utført i byggegrop i elv, og det var derfor stort fokus på ytre miljø i prosjektet, spesielt med tanke på forurensning i elva. Arbeidet er dessuten utført tett på boligområder, og det ga begrensninger for støyende arbeider. Oppgraving av E18 påvirker i stor grad trafikken og utskiftningen av kulvert ble derfor gjennomført samtidig med rehabilitering av de to lokkene for å begrense total varighet. Det var merkbart for Oslotrafikanter at kapasiteten på E18 var redusert sommeren 2023, selv om arbeidet ble lagt til en periode med minst mulig trafikk og det ble jobbet døgnkontinuerlig for å minimere varigheten.

Det har vært spesielt spennende i prosjektet å arbeide med faseplaner og anleggsgjennomføring for å få til kontinuerlig trafikk i begge retninger på E18. Oppgraving og etablering av kulvert for Hoffselva på tvers av E18 ble utført i flere faser, slik at trafikken i begge retninger alltid kom forbi. Prosjektet krevde tett oppfølging, og raske vurderinger underveis for at uforutsette hendelser skulle påvirke trafikkflyt minst mulig.

Hoffselva kulvert under E18 er nå rustet for å møte fremtidig flomhendelser.
E18 under Bygdøylokket har fått full frihøyde slik at omkjøring via lokalvegnettet ikke lenger er nødvendig.

FAKTA

  • Prosjektnavn:
    Rehabilitering av Sjølyst- og Bygdøylokket
  • Prosjektperiode:
    2020-2024
  • Byggherre:
    Statens vegvesen
  • Oppdragsgiver:
    Statens vegvesen
  • Kort oppsummert:
    Tilstandskartlegging med anbefaling, utarbeidelse av konkurransegrunnlag, arbeidstegninger og oppfølging i byggeperioden
  • Omfang/kostnadsramme :
    Prosjektkostnad ca. 250 mill. NOK
  • MARKEDSOMRÅDE

    KONTAKTPERSON

    Lars Narvestad
    Direktør Samferdsel
    lna@aaj.no
    +47 932 23 060

    Foto: Statens Vegvesen
    Foto: Statens Vegvesen